loading...

سهیم نیوز

شقاق مقعدی در واقع یک پارگی یا شکاف کوچک در بافت نازک مقعد است. به دلیل اینکه مقعد در انتهای دستگاه گوارش واقع شده و مدفوع از آن خارج می‌شود، اگر شما عزیزان دچار چنین بیماری شوید، هنگام اجابت مزا

sahim6 بازدید : 65 دوشنبه 06 شهریور 1402 زمان : 11:07 نظرات (0)

شقاق مقعدی در واقع یک پارگی یا شکاف کوچک در بافت نازک مقعد است. به دلیل اینکه مقعد در انتهای دستگاه گوارش واقع شده و مدفوع از آن خارج می‌شود، اگر شما عزیزان دچار چنین بیماری شوید، هنگام اجابت مزاج درد و گاهی خونریزی خواهید داشت. مهمترین دلایل ایجاد این وضعیت، استرس، یبوست، زور زدن بیش از حد یا مدفوع حجیم و سفت است. هرچند این بیماری در نوزادان و جوانان بسیار شایع است، اما در هر سنی ممکن است افراد را درگیر کند. البته ناگفته نماند اگر فرد سریعاً به پزشک مراجعه کند، معمولاً پس از افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی، حمام ستیز و سایر توصیه‌های پزشک بهبود می‌یابد‌. اما در مراحل پیشرفته ممکن است نیاز به دارو یا حتی جراحی باشد. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم که شقاق مقعدی چیست، همچنین علائم، علت و چگونگی درمان آن در خانه را برای شما به طور کامل شرح می‌دهیم.

 

شقاق مقعدی چیست؟
همان‌طور که در مقدمه ذکر شد، ایجاد پارگی در مقعد به عنوان شقاق مقعدی شناخته می‌شود. این بیماری در هر سنی ممکن است شما را درگیر کند. اگر شما عزیزان هنگام مدفوع زور بزنید یا اینکه یبوست داشته باشید، همچنین پس از زایمان یا در هنگام ابتلا به بیماری کرونا اگر مبتلا به این بیماری شدید بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. اگر شقاق مقعدی در عرض ۸ هفته بهتر نشد، حتماً نیاز به پیگیری بیشتری دارد زیرا به عنوان بیماری مزمن شناخته می‌شود. فراموش نکنید اگر شما عزیزان یک‌بار تجربه شقاق مقعدی را داشته باشید، ممکن است باز هم به این بیماری مبتلا شوید.

عوارض شقاق مقعدی چیست؟
عوارض شقاق مقعدی را در این بخش از مجله جوان ایرانی به طور کامل با هم بررسی می‌کنیم.

عدم بهبودی
اگر شقاق مقعدی در عرض ۸ هفته بهبود نیابد، به عنوان یک بیماری مزمن در نظر گرفته شده و نیاز پیگیری و درمان بیشتری دارد. شما عزیزان باید بدانید یکی از عوارض شقاق این است که اگر پیگیری نکنید، ممکن است منجر به عدم بهبودی تا پایان عمر شود.

عود مجدد
دقت کنید اگر یک‌بار دچار شقاق مقعدی شده باشید، ممکن است باز هم مبتلا به این بیماری شوید. بنابراین مواردی که در این مطلب بیان می‌شود را به طور کامل جدی بگیرید و آن‌ها را اجرا کنید.

 

روش‌های پیشگیری از شقاق مقعدی
در اکثر موارد با مصرف غذاهای پر فیبر، همچنین پیشگیری از یبوست یا اسهال از این بیماری جلوگیری می‌شود. سعی کنید در طول روز مایعات زیادی بنوشید، همچنین منظم ورزش کنید. در این صورت احتمال اینکه این بیماری به سراغ شما بیاید بسیار کم است.

 

روش‌های تشخیص شقاق مقعدی
اگر به پزشک متخصص مراجعه کنید از شما یک معاینه فیزیکی مقعد به عمل می‌آورد. در واقع شما عزیزان روی تخت به حالت پهلو دراز کشیده یا اینکه به حالت سجده می‌نشینید تا پزشک کامل ناحیه مقعد شما را از نظر بررسی شقاق معاینه کند. برخی از پزشکان برای معاینه از لامپ برای روشنایی استفاده می‌کنند.

البته برخی از پزشکان دستکش دست کرده و انگشت خودشان را وارد مقعد می‌کنند. معمولاً این پزشکان از نظر بررسی بواسیر این کار را انجام می‌دهند. اما اگر شقاق دارید بهتر است قبل از معاینه به پزشک بگویید تا انگشت خودش را وارد مقعد شما نکند. در شقاق مقعد شما ابتدا به صورت پارگی کاغذ است، اما اگر طولانی شود زخم عمیق داخل مقعد ایجاد می‌کند. البته ممکن است منجر به رشد گوشتی داخلی یا خارجی نیز شود.

پزشک متخصص که معمولاً متخصص جراح عمومی یا جراح کلورکتال است ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای شما تجویز کند.

این نوع آزمایش‌ها را در ادامه این متن از جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم.

کلونوسکوپی
در این روش یک لوله انعطاف‌پذیر در رکتوم قرار گرفته و به طور کلی کل روده بزرگ بررسی می‌شود‌.

معمولاً اگر سن شما بالای ۴۵ سال باشد، پزشک برای شما کلونوسکوپی تجویز می‌کند. همچنین اگر سرطان روده بزرگ داشته باشید، دچار درد معده، اسهال یا علائم بیماری‌های دیگر شده باشید، پزشک برای شما این روش تشخیصی را تجویز می‌کند.

آنوسکوپی
در این روش پزشک یک دستگاه لوله‌ای را وارد مقعد کرده تا رکتوم و مقعد شما را به طور کامل مشاهده کند.

سیگموئیدوسکوپی
در این روش از طریق یک لوله نازک و منعطف، یک ویدیوی کوچک در قسمت پایین روده بزرگ شما قرار داده و مقعد شما را از نظر این بیماری‌ها بررسی می‌کند. البته اگر کمتر از ۴۵ سال باشید، همچنین سرطان روده و به طور کلی بیماری‌های مرتبط با روده نداشته باشید، این روش برای شما تجویز می‌شود.

https://irjavan.com/%d8%b4%d9%82%d8%a7%d9%82-%d9%85%d9%82%d8%b9%d8%af%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 105
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 390
  • بازدید ماه : 2,173
  • بازدید سال : 22,914
  • بازدید کلی : 47,265